Avainsanat

, , , , , , , ,

Huomaan, että kuluvan kevään mittaan olen postannut pariinkin otteeseen tilasta, luovuudesta ja niiden vaikutuksesta työhyvinvointiin: nuo postaukset löytyvät tästä, tästä ja tästä.

Luovuuteen liittyy leikittely, jollainen näkyy myös tähän postaukseen liittämästäni kuvamateriaalista. Tämä on nähdäkseni yksi asiantuntijuuden tunnusmerkki: ilman luovaa irtoamista arjen konventioista asiantuntijakaan ei kehity. ASPI-työskentelyn aikana olen itsekin oppinut asiantuntijana entistä enemmän leikittelemään hulluilla ideoilla, joista yllättäen saattaa löytyä toteuttamiskelpoisia ajatuksia. Paletti-ryhmämme Roinakomero™ on eräällä tavalla sellainen – idea, joka on syntynyt hulluttelevan ideoinnin pohjalta asiantuntijoiden aivoriihessä ja näyttää lopulta täysin toteuttamiskelpoiselta yhteisöllisen oppimisen tilaratkaisulta. Aluksi idea vaikutti jopa liian hullulta ja vähäpätöiseltä, mutta kuten yleensä, sen affordanssit tulevat esille käytännön toiminnassa; idea yrittäjien ajatusten, toteutumattomien ideoiden ja epäonnistumisten jakamisesta tuntuu Business Kitchenin ympäristössä kerrassaan mainiolta. Luulen myös, että harvassa ovat sellaiset luovuuden mestarit, jotka omissa kammioissaan kehittelevät vastaavanlaisia ratkaisuja yksin. Olen alkanut ensimmäisen EDUTOOL-vuoden aikana ymmärtää, että asiantuntijuus on suurelta osalta myös yhteistyötä!

Kuva Petrus Spronk

Tuo yhteistyön vaade näyttää pätevän myös luovuuteen. ASPI-työskentelyn – ja oikeastaan koko EDUTOOL-opiskelun – lisäksi olen toistuvasti havainnut ammatillisessa työssäni, että työhyvinvoinnin kehittäminen onnistuu parhaiten ryhmän yhteistyössä, jossa jokainen tuo pulmatilanteisiin oman näkökulmansa. ASPI-työskentelyn myötä olen pyrkinyt entisestään lisäämään ryhmässä olevan asiantuntemuksen vapauttamista ongelmanratkaisuun sen sijaan, että olisin itse tarjonnut valmiita ratkaisuja. Tämä on laajentanut näkökulmaa työelämän ilmiöihin. Asiantuntijuus on avautunut EDUTOOL-opintojen myötä jaettuna ja adaptiivisena ilmiönä. Yhteistyö Paletti-ryhmän kanssa Business Kithcenin tilojen parissa nosti esille uutena asiantuntijuuden elementtinä epäonnistumisista oppimisen.

Kuva Daniel Firmann: http://www.danielfirman.com/

Tilojen suunnittelu taisi olla uutta kaikille Paletti-ryhmämme jäsenille, joten tiedonhakutaitoja tarvittiin matkan varrella. Tiedonhakutaitojen lisäksi ryhmä hyödynsi hyvin sosiaalisen median tarjoamia työvälineitä, joista käytössä olivat kurssiympäristön Confluence Wikin ohella Skype, Goodle Docs ja Prezi. Minulle noista kaikki Skypeä lukuunottamatta ovat olleet tuntematonta maaperää ennen EDUTOOL-opintoja. Niiden myötä muutenkin olen viimein oivaltanut sosiaalisen median voiman oppimisen mahdollistajana. Jos vaikka otan esimerkiksi kuvat, joita olen liittänyt tähän postaukseen, olen löytänyt ne seuraamalla iPhonen ja iPadin Flipboard-appletissa  ’My Modern Metropolis’-sivustoa, jolle kootaan esimerkkejä monenlaisesta modernista taiteesta. Siihen kannattaa ehdottomasti tutustua!

Muutenkin olen oppinut hyödyntämään sosiaalisen median tietolähteitä ammatillisena välineenä. Tuo tiedon määrä tosin herättää pienoisen ristiriidan työssä käyvälle: maailmalta löytyy niin paljon monenlaista mielenkiintoista, että kaikkeen perehtyminen olisi täysipäiväinen homma. Onneksi löytyy myös tiedonhallintapalveluita, joihin kiinnostavia artikkeleita ja linkkejä on mahdollista säilöä. Artikkeleiden ja viitteiden hallintaan sopii hyvin Mendeley, kaikenlaisten pikkujuttujen, mm. sähköpostiviestien tallentamiseen  käy mainiosti Evernote ja Internet-linkkien tallentamiseen Pocket (ent. Read It Later).

Näkymä Business Kitchenin tulevista tiloista

ASPI-opintojen case 1 oli siis Business Kitchenin tilojen suunnittelu yrityshautomon yhteisöllistä oppimista tukevaksi oppimisympäristöksi. Case-työskentelyn viimeinen päivä, jolloin teimme yhteenvetoa yhteisöllisestä oppimisprosessistamme oli hyvin kiinnostava ja omankin oppimisen kannalta sisällökäs. Case-työskentelyssä kolme EDUTOOL-opiskelijoiden ryhmää tuotti kolme hyvin erilaista ideaa, jotka kaikki ovat toimivilta ja lisäksi kohtuullisen edullisia toteuttaa. Uskon, että kaikki EDUTOOL-opiskelijat seuraavat jatkossa kiinnostuneina Business Kithcenin kehitystä ja omien tilaideoidensa kehittymistä käytännön toiminnassa.