Avainsanat

, , ,

Blogin kirjoittaminen on hyvä tapa jäsennellä ajatuksia, joten täytyy taas käyttää hyväksi tällaista oivaa välinettä. EDUTOOL-lähiopetuspäivinä on nimittäin taas ilmaantunut monenlaista sulateltavaa. Oppimistieteiden maailma alkaa hiljalleen hahmottua; sillä kentällä on tuhottoman paljon mielenkiintoista ja hyödyllistä tutkimusta ja käyttökelpoisia sovelluksia oppimisen tueksi.

Erityisesti kiinnittyy nyt huomio oppimiseen ammatillisessa kuntoutuksessa. Huomaan, että me edellytämme ihmisiltä hyvin itsesäätöistä oppimista: odotamme motivaatiota, uskomme että löytyy itsesäätelytaitoa ja volitionaalista kontrollia (siis tietoista motivaation säätelyä) ja arvelemme, että oppiminen on yhteisöllistä tai vähintään yhteistoiminnallista. Suureksi osaksi nämä pitävätkin varmasti paikkansa, mutta vähitellen alkaa pohdituttaa, annammeko sittenkään riittävästi tukea itsesäätöisyyteen. Goal Attainment Scaling (GAS) on kyllä ollut aimo askel itsesäätöisen oppimisen tukemiseen, mutta kenties pari harppausta pitäisi vielä ottaa.

Kokeilussa oleva verkkokuntoutuksen välineemme, eVerve, on mahdollisesti yksi askel. Sen kaikkia affordansseja tuskin vielä oivallammekaan. Jo pelkkä kuulumisten välittäminen kuntoutuskurssien laitosjaksojen välillä näyttää tuottavan oppimiseen yhteisöllisyyttä ja jatkuvuutta. Pilottivaiheessa kenties onnistumme rakentamaan verkkoympäristöstä myös itsesäätöisyyttä tukevan välineen.

Itsesäätöisestä oppimisesta voi katsastaa hieman lisätietoa oheisista linkeistä:

Jonna Malmbergin esitys itsesäätöisestä oppimisesta teknologialla tuetussa oppimisympäristössä ja motivaatio ja itsesäätöinen oppiminen – SCAMO-hanke. Aihepiiri on sen verran mielenkiintoinen, että väistämättä siihen täytyy palata uudeleenkin tässä blogissa.