Avainsanat

, , , , , ,

Eipä ole kauaakaan vierähtänyt siitä, kun aloitin tämän blogin kirjoittamisen. Muutamakin tovi on nyt vierähtänyt, kun on pitänyt pohtia tällaisen ulkoistamisen etuja ja haittoja. Haittoihin en ole oikeastaan vielä törmännyt, joten se niistä! Paljon päänvaivaa on kuitenkin tuottanut se, että on pitänyt miettiä avoimuutta ja julkisuutta. Tässä vaiheessa alan päätyä julkisuuden kannalle, mutta on tässä oltava kriittinenkin, jotta kirjoitukset eivät olisi mitä tahansa jorinaa. Oman työni kannalta tietoturva- ja salassapitoseikat ovat tärkeitä nekin, joten siksikin täytyy olla kirjoitusten kanssa tarkkana, että tietosuoja säilyy. Omista ajatuksista ja pohdinnoista tuntuu mahdolliselta kirjoittaa melko avoimesti, jos tuo kriittisyys vain säilyy.

Olemme EDUTOOL-opinnoissa puhuneet melkoisesti koulutusteknologian affordansseista – suomentaisin tuon oppimistieteissä vakiintuneesti käytetyn termin käyttömahdollisuuksiksi. Teknologialla on siis erilaisia käyttömahdollisuuksia, joiden hyödyntäminen riippuu tilanteesta, käyttäjän taidoista ja ymmärryksestä teknologian käyttöön. Teknologia ei ole siis itseisarvo, vaan sen käyttöä tulee miettiä tilanteen ja tarpeen mukaan.

Olen kyllä huomannut, että blogikirjoittelu on oiva tapa jäsentää omia ajatuksia ja siten parantaa omaa oppimista. Ammatillinenkin affordanssi näyttää löytyvän: näyttää olevan mahdollista käyttää blogia välineenä viestiä maailmalla olevien nykyisten ja entisten kuntotujien kanssa ja ohjata luovimaan työelämän myrskyissä ainakin etäisesti. Koetankin kerätä blogisivuille tietoa ja linkkejä, joista voisi olla hyötyä työn arjessa selviytymiseen.

Aika jännittävä oli myös kokeilu, jossa teimme oman ryhmäni kanssa yhteenvetoa yhteisestä taipaleestamme työhyvinvoinnin saralla laatimalla yhteisen blogiartikkelin otsikolla Työelämä 2.0. Olihan siinä muutama kaunis ajatus siitä, millaiseksi ajattelisimme työelämän kehittyvän, jotta se olisi työn tuottavuuden ja työhyvinvoinnin kannalta suotuisa. Luulenpa, että tuollaista affordanssia työskennellä ryhmän kanssa tulee hyödynettyä toistekin – sen verran tuloksellista ja mielekästä työskentely oli.

Toiseen mielenkiintoiseen kokeiluun avautui mahdollisuus, kun EDUTOOL-harjoituksissa esiteltiin   Prezi-esitystentekoeditoria. Ensimmäinen näkemäni sillä tehty esitys oli aika huikea, ja tulihan sitä kokeiltua itsekin. Melko nopeasti Preziin pääsee käsiksi, ja onhan sen käyttökin näppärämpää kuin Power Pointien vääntäminen. Huomattavasti vähemmällä vaivalla saa aikaan visuaalisesti mielenkiintoisen näköisiä esityksiä. Luulenpa, että Preziä tulee käytettyä vastakin. Ilmaisversio löytyy, ja opiskelijoille ja oppilaitosten henkilökunnalla ilmaisversiota laajempi enjoy-versio, jolla tuntuu pärjäävän jo aika hyvin. Seuraava Prezi-selvittely onkin se, kuinka esityksen pystyy tallentamaan omalle koneelle, ettei tarvitse olla verkkoyhteydessä. Offline-esittäminen laajantaisi affordansseja oleellisesti. Saahan sitten nähdä, voiko Preziä käyttää myös työtehtävissä, vai jääkö se vain opiskelukäyttöön!