Avainsanat

, , , ,

Näin oppimisteknologian opiskelun alkumetreillä alkaa vähän kerrassaan hahmottua, mikä voisi olla tällaisen blogin tai digitaalisen portfolion merkitys oman oppimisen kannalta. Teknisenä välineenä tällainen blogi taitaa sittenkin olla melko helppo omaksua – varmaankin kaikkien ominaisuuksien haltuunotto silti vaatii kuumeista googlailua ja kokeiluja. Alusta tuntuu olevan helposti muokattavissa ja epäonnistuneet kokeilut poistettavissa, joten tokkopa ylitsepääsemättömiä ongelmia tulee.

Sosiaalinen aspekti ei näin alussa vielä avaudu, koska emme ole opiskelijakollegoiden kanssa päässeet vielä jakamaan tietoa ja kommentoimaan toistemme blogeja. Laitoinpahan itse kuitenkin jo näkösälle muutaman linkin, jotka saattaisivat kiinnostaa ja olla hyödyksi. Varsinkin Helsingin Yliopiston CRADLE-yksikön julkaisuluettelosta löytyy paljon mielenkiintoisia artikkeleita ja kirjoja työelämän oppimisesta ja koulumaailmastakin. Ehkäpä jotakuta kiinnostaa proseminaarityönä tekemäni katsaus avoimeen oppimiseen toiminnanteoreettisesta näkökulmasta.  Taidanpa antaa blogini osoitteen jatkossa myös valituille asiakkailleni, jotta heillekin aukeaisi yhä enemmän tiedon jakamisen ja elinikäisen oppimisen ihanuus. Saattaapa olla, että voisimme myös esimieheni kanssa käydä digitaalista kehityskeskustelua tällaisen blogin välityksellä – se kuitenkin pitäisi tällä foorumilla salata. Tiedon jakaminen kuitenkin alkakoon!

Pedagogisesti ajattelen tällä erää, että ulkoistaminen tällä tavalla kirjoittamalla on hyvä oppimisen lähtökohta. Jospa ulkoistamisen avuksi tulee myös ennenpitkää peiliaineistoa kollegoiden kommentteina. Yksin ulkoistaminen on vähän kuin huutaisi hiljaiseen korpeen: kaiku sieltä vastaa samoin sanoin, mutta kumeammin kunnes ääni hiljalleen hiipuu.